GiGaImage.com , Upload Your Image For Free , Power Image Hosting

کد بنر من

ما آمده ی هرگونه تبادل لینک وبنر با دوستان هستیم

  1. سایتی مه قالات علمی و داونلۆد به خوراوی کتب(سایت مقالات ودانلودکتاب)
  2. بلاگی عه کسی هه مه جوره و رنگاورنگ (سایت عکس همه جوره و رنگارنگ)

 

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  مقاله وتحقیقات برای دانش آموزان ودانشجویان
هرچیز راهی دارد و راه بهشت، دانش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
دانلود نرم افزار های مرتبط
 

 
جستجو گر سایت با پشتیبانی گوگل

www.irebooks.com

جستجو در اینترنت جستجو در کتابخانه امید ایران

 

کل بازدیدهای وبلاگ
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
مقاله وتحقیقات برای دانش آموزان ودانشجویان
لوگوی وبلاگ
مقاله وتحقیقات برای دانش آموزان ودانشجویان
دسته بندی یادداشت ها
تأثیرات رسانه های الکترونیکی بر مغز در حال رشد . حقوق شهروندی . ختنه دختران در کردستان . ختنه دختران و آغاز یک زندگی پر درد . ختنه زنان . ختنه ی دختران . دانش آموز خلاق را بشناسید . دانلودکتاب:راهنمای زندگی و تحصیل در استرالیا . ژاپن . سیگار کشیدن خطر . فشار خون . قلب . کریسمس .
بایگانی
آذر 1387
دی 1387
اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   فری  

عنوان متن برای اینکه تیم را اصلاح کنید، خودتان را اصلاح کنید چهارشنبه 87 آذر 27  ساعت 12:39 صبح

اگر یک تلفن همراه دارید و یا یکی از آنها در دسترس شماست، برای چند لحظه، این کتاب را زمین گذاشته و این تلفن همراه را در دست بگیرید، من هم که مشغول نوشتن این کتاب هستم، نوشتن را متوقف کرده و تلفن همراهم را در دست می گیرم. حالا به نام سازنده آن که روی تلفن چاپ شده است نگاه کنید. اگر تلفن شما هم مثل مال من و مثل تقریبا" یک سوم از دارندگان تلفن همراه در دنیا باشد، پس نامی که روی تلفن همراه شما است، نوکیا است.

در حالی که این را می دانید که نوکیا بزرگترین سازنده تلفن های همراه در دنیاست، احتمالا" هرگز حدس نخواهید زد که این شرکت چگونه کارش را شروع کرد. این شرکت بیش از یک قرن پیش توسط فردریک ایدستام (   Fredrik Idestam   ) تاسیس شد. در اواسط دهه 1860 که شکوفایی صنعت الوار و چوب در فنلاوند شروع شده، ایدستام یک کارخانه کوچک خمیر کاغذ در کنار رودخانه اماکوسکی   (     Emakoski River    )ک ساخت و شروع به تولید کاغذ کرد. ( حدس می زنم پیش خودتان گفتید که این شرکت که همیشه در کار مخابرات بوده است ) .

چند سال اول پس از تاسیس، شرکت او به ویژه در فنلاند با مشکلاتی مواجه بود. اما زمانی که ایدستام نشان برنز نمایشگاه جهانی پاریس را در سال 1867 به خاطر تولید خمیر بر پایه چوب دریافت کرد، فروش شرکت نوکیا اوج گرفت و چندی نگذشت که وضعیت شرکت تثبیت شده و نه تنها در کشور اصلی یعنی فنلاند موفق بود بلکه به بازارهای دانمارک، روسیه، آلمان، انگلستان و فرانسه نیز راه یافت. طولی نکشید که دو خط تولید دیگر کاغذ هم به تجهیزاتش افزوده شد.

نوکیا در اواخر دهه 1890 به دنبال تنوع محصولات بود. شرکت یک نیروگاه  برق آبی را در نزدیکی کارخانه اول ساخت و کارخانجات لاستیک فنلاند را بعنوان مشتری به خودش جذب کرد. بعد از چند سال، کارخانه لاستیک، عملیات خودش را به نزدیکی نیروگاه نوکیا انتقال داد. سرانجام این دو شرکت با هم شریک شدند.

وضع هر دو شرکت در طول و در بعد از جنگ جهانی اول خوب بود. آنها در سال 1922 سهام عمده کارخانجات کابل فنلاند را خریدند و وضعشان بهتر هم شد. آنها به فروش محصولات تولیدی خود از جنگل داری و لاستیک ادامه دادند اما رشد شرکت در چهل سال بعد از فروش محصولات کارخانجات کابل سازی بدست آمد. محصولاتی مثل: کابل های فشار قوی، خطوط و تجهیزات تلفن در دهه 1960، این شرکت چهاربخش عمده داشت: جنگل داری، لاستیک، کابل و الکترونیک .

نوکیا در دو دهه بعدی، اوضاع مناسبی نداشت. این شرکت صدساله تبدیل به یک غول تجاری شده بود که ضرر می داد. مدیران ارشد شرکت نوکیا    می دانستند وضعیت شرکت باید بهتر شود.

راه حل مشکلات نوکیا از یک منبع دوراز انتظار بروز کرد. در سال 1990 از یک مدیر اجرایی جوان که مدت پنج سال بود که برای شرکت نوکیا کار کرده بود، خواسته شد تا مسئولیت قسمت تلفن همراه این شرکت که ضرر می داد را پذیرفته و آن را متحول کند. نام او جورما اولیلا (   Jorma Ollila  ) بود و سابقه او در زمینه بانکداری و امورمالی بود. او آنچنان در کار خودش موفق شد که در سال 1992 بعنوان رئیس و مدیر عامل شرکت نوکیا منصوب شد.

چالش بعدی اولیلا این بود که بقیه شرکت نوکیا را متحول کند. راهبرد او از دو بخش تشکیل می شد. اول اینکه، مصمم بود که روی تلاش های سازمان در زمینه ای که بیشترین پتانسیل را داشت تمرکز کند، یعنی   فن آوری مخابرات، یعنی اینکه شرکت را از دست دیگر بخش های تجاری که داشت از جمله بخشی که در هنگام تاسیس اولیه آن با آنها شروع کرده بود. یعنی لاستیک و کاغذ، خلاص کند. دوم اینکه، اولیلا می خواست  آدم ها را جایگزین درختان کند، یعنی اینکه این شرکت می دانست که ارزشش در منابع انسانی نهفته است نه در منابع طبیعی، این مطلب برای شرکتی که زمینه کسب و کار آن فن آوری است، از اهمیت خاصی برخوردار بود. اولیلای می گوید: " امروزه، چالش اصلی شرکت های فن آوری این است که چطور خودشان را نوسازی کند. چرخه های فن آوری کوتاهتر هستند. باید روی مواردی که باعث قطع فرآیند کاری می شوند کار کنیم و آنها را در جهت مطلوب خودمان تغییر دهیم. "

اولیلا شخصا" ارزش نوسازی خودش را می داند. او سه مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی، اقتصاد و مهندسی کسب کرده است. هدف شخصی خودش را اصلاح و بهبود خود قرار داده و این هدف را به شرکت نیز سرایت داده. " راه نوکیا " بر چهار پایه استوار می شود: رضایت مشتری، احترام به افراد، موفقیت و آموزش مداوم.

اولیلا می گوید: " آموزش مداوم یعنی اینکه در شرکت نوکیا، همه خودشان را توسعه داده و راه هایی را می یابند که بتوانند عملکرد خود را بهبود دهند. آنچه که در مورد فرد درست است دقیقا" برای شرکت هم به عنوان یک کل، درست است ". به منظور اصلاح کردن یک تیم- حتی تیمی مثل شرکت نوکیا با بیش از شصت هزار نفر- یک یک افراد آن تیم را اصلاح کنید.

آن راهبرد درست از آب درآمده است. اولیلا یک غول تجاری ضررده را به یک شرکت ارتباطات راه دور جهانی به ارزش 20 میلیارد دلار تبدیل کرده است و نوکیا همچنان به پیشرو بودن در عرصه فروش ادامه می دهد. این شرکت از سال 1992، پانزده اختراع و ابداع جدید را به بازار معرفی کرده است. اگر تلفن همراه شما ظاهری با رنگ خاص و یا علامت  خاصی دارد، و یا شما را قادر می سازد که صدای زنگ آن را با صدایی زیبا تنظیم کنید و یا دارای سیستم ارسال و دریافت پیام کوتاه می باشد، می توانید از نوکیا تشکر کنید. نوکیا تمام این ایده ها را به بازار آورده و هنوز هم در حال فتح زمینه های جدید است. چرا؟ چون افراد تیم نوکیا دائما" در حال اصلاح و بهبود عملکرد خود هستند و هر چه آنها خودشان را بهتر کنند، نوکیا هم بهتر می شود.

اولیلا چنین ادعا می کند: " فکر نمی کنم شرکت دیگر وجود داشته باشد که جایگاهی بهتر از جایگاه ما برای سر و کار داشتن با الگوهای آینده داشته باشد. این سازمانی است که در اینجا اگر بخواهید خودتان را بهبود دهید، اگر بخواهید خودتان را توسعه و رشد دهید ما برایتان زمینه آن را فراهم می کنیم. " 

 

****

منبع :  کتاب " کتاب اصل کارتیمی    "  مولف- جان ماکسول - مترجم- مرتضی ذوالانوار - نشر- معیار اندیشه

 

 



  • کلمات کلیدی :
  •   نظرات شما  ( )

    نویسنده مطالب زیر:   فری  

    عنوان متن هوش های چند گانه گاردنر چهارشنبه 87 آذر 27  ساعت 12:36 صبح

    سایت فکرنو ،سایت خلاقیت ،نوآوری و کارآفرینی

     

    با توجه به نظرات هوارد گاردنر ،هوشهای چندگانه هفت راه مختلف برای نشان دادن قابلیت فکری هستند.

     

    انواع هوش چندگانه کدامند؟

    هوش دیداری / فضایی

    این نوع هوش توانایی درک پدیده های بصری است. یادگیرنده های دارای این نوع هوش ، گرایش دارند که با تصاویر فکر کنند و برای به دست آوردن اطلاعات ،نیاز دارند یک تصویر ذهنی واضح ایجاد کنند. آنها از نگاه کردن به نقشه ها، نمودارها، تصاویر، ویدیو و فیلم خوششان می‌آید.

    مهارت های آنها شامل موارد زیر است:

    ساختن پازل، خواندن، نوشتن، درک نمودارها و شکل ها، حس جهت شناسی خوب، طراحی، نقاشی، ساختن استعاره‌ها و تمثیل های تصویری (احتمالا از طریق هنرهای تجسمی)،دستکاری کردن تصاویر، ساختن، تعمیر کردن و طراحی وسایل عملی، تفسیر تصاویر دیداری.

    شغل های مناسب برای آنها عبارتند از:

    دریانورد،مجسمه ساز، هنرمند تجسمی، مخترع، کاشف، معمار، طراح داخلی، مکانیک، مهندس

     

    هوش کلامی/ زبانی

    این نوع هوش یعنی توانایی استفاده از کلمات و زبان. این یادگیرنده‌ها مهارت های شنیداری تکامل یافته ای دارند و معمولا سخنوران برجسته ای هستند. آنها به جای تصاویر، با کلمات فکر می‌کنند.

    مهارت های آنها شامل موارد زیر می‌شود:

    گوش دادن، حرف زدن، قصه گویی، توضیح دادن، تدریس، استفاده از طنز، درک قالب و معنی کلمه ها، یادآوری اطلاعات، قانع کردن دیگران به پذیرفتن نقطه نظر آنها، تحلیل کاربرد زبان

    شغل های مناسب برای آنها عبارتند از:

    شاعر، روزنامه نگار، نویسنده، معلم، وکیل، سیاستمدار، مترجم

     

    هوش منطقی / ریاضی

    هوش منطقی / ریاضی یعنی توانایی استفاده از استدلال، منطق و اعداد. این یادگیرنده‌ها به صورت مفهومی با استفاده از الگوهای عددی و منطقی فکر می‌کنند و از این طریق بین اطلاعات مختلف رابطه برقرار می‌کنند. آنهاا همواره در مورد دنیای اطرافشان کنجکاوند، سوال های زیادی می‌پرسند و دوست دارند آزمایش کنند.

    مهارت های آنها شامل این موارد می‌شود:

    مسئله حل کردن، تقسیم بندی و طبقه بندی اطلاعات، کار کردن با مفاهیم انتزاعی برای درک رابطه شان با یکدیگر، به کاربردن زنجیره طولانی از استدلالها برای پیشرفت، انجام آزمایش های کنترل شده، سوال وکنجکاوی در پدیده های طبیعی، انجام محاسبات پیچیده ریاضی، کار کردن با شکل های هندسی

    رشته های شغلی مورد علاقه آنها عبارتند از :

    دانشمند، مهندس، برنامه نویس کامپیوتر، پژوهشگر، حسابدار، ریاضی دان

     

    هوش بدنی/جنبشی

     این هوش یعنی توانایی کنترل ماهرانه حرکات بدن و استفاده از اشیا. این یادگیرنده‌ها خودشان را از طریق حرکت بیان می‌کنند. آنها درک خوبی از حس تعادل و هماهنگی دست و چشم دارند (به عنوان مثال در بازی با توپ، یا استفاده از تیرهای تعادل مهارت دارند)انها از طریق تعامل با فضای اطرافشان قادر به یادآوری و فرآوری اطلاعات هستند.

    مهارت های آنها شامل این موارد می‌شود:

    رقص، هماهنگی بدنی، ورزش، استفاده از زبان بدن، صنایع دستی، هنرپیشگی، تقلید حرکات، استفاده از دست هایشان برای ساختن یا خلق کردن، ابراز احساسات از طریق بدن

    شغل های مورد علاقه آنها عبارتند از :

    ورزشکار، معلم تربیت بدنی، رقصنده، هنرپیشه، آتش نشان، صنعتگر

     

    هوش موسیقی / ریتمیک

    این نوع هوش یعنی توانایی تولید و درک موسیقی. این یادگیرنده های متمایل به موسیقی با استفاده از صداها، ریتم‌ها و الگوهای موسیقی فکر می‌کنند. آنها بلافاصله چه با تعریف و چه با انتقاد، به موسیقی عکس العمل نشان می‌دهند. خیلی از این یادگیرنده‌ها بسیار به صداهای محیطی (مانند صدای زنگ، صدای جیرجیرک و چکه کردن شیرهای آب) حساس هستند.

    مهارت های آنها شامل موارد زیر می‌شود:

    آواز خواندن ، سوت زدن، نواختن آلات موسیقی، تشخیص الگوهای آهنگین، آهنگ سازی، به یاد آوردن ملودی ها، درک ساختار و ریتم موسیقی

    شغل های مناسب برای آنها عبارتند از :

    موسیقی دان، خواننده، آهنگساز

     

    هوش درون فردی

    یعنی توانایی ارتباط برقرار کردن و فهم دیگران. این یادگیرنده‌ها سعی می‌کنند چیزها را از نقطه نظر آدم های دیگر ببینند تا بفهمند آنها چگونه می‌اندیشند و احساس می‌کنند. آنها معمولا توانایی خارق العا د ه ای در درک احساسات، مقاصد و انگیزه‌ها دارند. آنها سازمان دهند ه های خیلی خوبی هستند، هرچند بعضی وقت‌ها به دخالت متوسل می‌شوند. آنها معمولا سعی می‌کنند که در گروه آرامش را برقرار کنند و همکاری را تشویق کنند. آنها هم از مهارت های کلامی (مانند حرف زدن) و هم مهارت های غیرکلامی (مانند تماس چشمی، زبان بدن) استفاده می‌کنند تا کانال های ارتباطی با دیگران برقرار کنند.

    مهارت های آنها شامل موارد زیر می‌شود:

    دیدن مسائل از نقطه نظر دیگران (نقطه نظر دوگانه)، گوش کردن، همدلی، درک خلق و احساسات دیگران، مشورت، همکاری با گروه، توجه به خلق و خو ، انگیزه‌ها و نیت های مردم، رابطه برقرار کردن چه از طریق کلامی چه غیر کلامی، اعتماد سازی، حل و فصل آرام درگیری ها، برقراری روابط مثبت با دیگر مردم

    شغل های مناسب برای آنها عبارتند از :

    مشاور، فروشنده، سیاست مدار، تاجر

     

    هوش برون فردی (فرا فردی)

    این هوش یعنی توانایی درک خود و آگاه بودن از حالت درونی خود. این یادگیرنده‌ها سعی می‌کنند احساسات درونی، رویاها، روابط با دیگران و نقاط ضعف و قوت خود را درک کنند.

    مهارت های آنها شامل موارد زیر می‌شود:

    تشخیص نقاط ضعف و قوت خود، درک و بررسی خود، آگاهی از احساسات درونی، تمایلات و رویاها،ارزیابی الگوهای فکری خود، باخود استدلال و فکر کردن ، درک نقش خود در روابط با دیگران

    مسیرهای شغلی ممکن برای آنها عبارتند از:

    پژوهشگر، نظریه پرداز، فیلسوف

     

    ****

     منبع : مقاله " هوش های چند گانه گاردنر   "برگرفته از سایت  http://www.amozesh5.ir 

     



  • کلمات کلیدی :
  •   نظرات شما  ( )

    نویسنده مطالب زیر:   فری  

    عنوان متن برنده کیست ، بازنده کیست ؟ از دیدگاه سیدنی جی. هریس چهارشنبه 87 آذر 27  ساعت 12:35 صبح

     

     

    برنده، بیش از بازنده کار انجام می دهد، و در انتها باز هم وقت دارد.
    بازنده، همیشه «آنقدر گرفتار» است که نمی تواند به کارهای ضروری بپردازد.

    وقتی برنده ای مرتکب اشتباه می شود، می گوید «اشتباه کردم»
    وقتی بازنده ای مرتکب اشتباه می شود، می گوید «تقصیر من نبود»

    برنده متعهّد می‌شود .

     بازنده وعده می‌دهد.

    برنده به بررسی دقیق یک مشکل می‌پردازد.

    بازنده از کنار مشکل می‌گذرد و آن را حل نشده، رها می‌کند.

    برنده می‌گوید:  باید راه بهتری هم وجود داشته‌باشد.

    بازنده می‌گوید:  تا بوده همین بوده و تا هست همین است.

    برنده ارزیابی درستی از تواناییهای خود داشته و هوشمندانه، از ناتوانیهای خود، آگاه است.

    بازنده از تواناییها و ناتوانیهای واقعی خود بی‌خبر است.

    برنده مشکلی بزرگ را انتخاب و آن را به اجزای کوچکتر تفکیک می‌کند تا حلّ آن، آسان شود.

    بازنده مشکلات کوچک را آن‌چنان به‌هم می‌آمیزد که دیگر قابل حل شدن نیست.

    برنده می‌داند که اگر به مردم فرصت داده‌شود، مهربان خواهند بود.

    بازنده احساس می‌کند که اگر به مردم فرصت داده‌شود، نامهربان خواهند شد.

    برنده ثروت‌اندوزی را وسیله‌ای برای لذّت‌بردن از زندگی می‌داند.

    بازنده مال‌اندوزی را هدف خود قرار می‌دهد.

    برنده در وجود یک آدم بد، خوبیها را می‌جوید.

    بازنده در وجود یک انسان خوب، بدیها را می‌جوید.

    برنده می‌داند که چگونه می‌توان جدّی بود، بی‌آنکه خشک و رسمی باشد.

    بازنده غالباً خشک و رسمی است، زیرا فاقد توانایی جدّی بودن است.

    برنده دیگران را نکوهش می‌کند، ولی آنان را می‌بخشد.

    بازنده چنان بُزدل است که قادر به نکوهش دیگران نیست و چنان حقیر است که قادر به بخشیدن دیگران هم نیست.

    برنده می‌گوید:  بیا برای مشکل راه حلی پیدا کنیم.

    بازنده می‌گوید:  هیچ کس راه حلّی نمی‌داند.

    برنده تمرکز حواس دارد .

      بازنده پریشان حواس است.

    برنده نسبت به فضای اطراف خود حسّاس است.

      بازنده فقط نسبت به احساسات خود حسّاس است.

    برنده در هر شرایطی که قرار بگیرد آرامش و تعادل خود را حفظ می‌کند.

     بازنده اگر از دیگران عقب بماند، تند وخشن می‌شود و اگر جلوتر از دیگران باشد، بی‌احتیاطی می‌کند.

    برنده سعی می‌کند رفتارهای خود را براساس نتایج منطقی آنها قضاوت کند و رفتارهای دیگران را بر اساس قصد و نیت آنها ارزیابی کند.

     بازنده رفتارهای خود را بر اساس قصد ونیت خویش و رفتارهای دیگران را بر اساس نتایج آنها ارزیابی می‌کند

    برنده در مقابل افراد قدرتمند و ناتوان، یکسان عمل می‌کند.

     بازنده به تملّق قدرتمندان پرداخته، ضعفا را تحقیر می‌کند.

    برنده می‌خواهد مورد اعتماد دیگران باشد، امّا ذهنش را درگیر آن نمی‌کند.

    بازنده برای رسیدن به این اهداف، دست به هرکاری می‌زند امّا سرانجام با شکست روبه رو می‌شود و به هدفش نمی‌رسد.

    برنده، می داند به خاطر چه چیزی پیکارکند، و بر سر چه چیزی توافق و سازش نماید.
    بازنده، آن جا که نباید سازش می کند، و به خاطر چیزی که ارزش ندارد، مبارزه می کند.

    برنده، با جبران اشتباهش تأسف و پشیمانی خود را نشان می دهد.
    بازنده، می گوید «متأسفم»، اما در آینده اشتباه خود را تکرار می کند.

    برنده، گوش می دهد.
    بازنده، فقط منتظر رسیدن نوبت خود، برای حرف زدن است.

    برنده، به افراد برتر از خود احترام می گذارد، و سعی می کند تا از آنان چیزی بیاموزد.
    بازنده، از افراد برتر از خود نفرت داشته، و در پی یافتن نقاط ضعف آنان است.

    برنده، گام های متعادلی دارد.
    بازنده، دو نوع سرعت دارد، یا خیلی تند و یا خیلی کند.

    برنده، می داند که گاهی اوقات پیروزی به بهای بسیار گرانی بدست می آید.
    بازنده، بسیار مشتاق برنده شدن است، در جایی که نه قادر به برنده شدن و نه حفظ آن است.

    برنده، مشکلی بزرگ را انتخاب می کند، و آن را به اجزای کوچکتر تفکیک می کند، تا حل آن آسان گردد.
    بازنده، مشکلات کوچک را آنچنان به هم می آمیزد، که دیگر قابل حل شدن نیستند.

    برنده، از اشتباهات خود درس می گیرد.
    بازنده، از ترس مرتکب شدن اشتباه، یاد گرفته که اقدام به هیچ کاری نکند.

    برنده، ترجیح می دهد که خود را مسئول شکست هایش بداند، و نه دیگران را.

    بازنده، شکست های خود را ناشی از تبعیض یا سیاست می داند.

    برنده، معتقد است، ما با کارهای درست و اشتباه خود، سرنوشت خویش را تعیین می کنیم.

    بازنده، به قضا و قدر اعتقاد دارد.

    برنده
    ،سعی‌می‌کند رفتارهای خود را براساس نتایج آنها قضاوت‌کند، ورفتارهای دیگران را، براساس قصدونیت آنها ارزیابی کند.
    بازنده، رفتارهای خود را بر اساس قصد و نیت خویش و رفتارهای دیگران را بر اساس نتایج آنها ارزیابی می کند.

    برنده، پس از بیان نکته اصلی مورد نظرش، لب از سخن فرو می بندد.
    بازنده، آنقدر به صحبت ادامه می دهد، که نکته اصلی را فراموش می کند.

    برنده، حتی زمانی که دیگران وی را به عنوان یک خبره می شناسند، می داند که هنوز خیلی چیزها را نمی داند.
    بازنده، می خواهد که دیگران او را یک خبره بدانند، و این نکته که « بسیار کم می دانم» را هنوز نیاموخته است.

     

     ****

     

    منبع : کتاب " برندگان و بازندگان " نوشته :سیدنی جی هریس -برگرفته از وبلاگ http://didenodonyayeno.blogfa.com

     



  • کلمات کلیدی :
  •   نظرات شما  ( )

    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    دانلود رایگان کتاب زندگینامه یانی (Yanni)
    سری دوم کتابهای تاریخی
    سری اول کتاب های تاریخی
    [عناوین آرشیوشده]


     

     

     

    Powered by : پارسی بلاگ
    Template Designed By : MehDJ